Bilder från 2002
Kumla stationshus
hade från början ett skiffertak.
På 1950-talet bytes detta ut mot ett koppartak.

Tak mot järnvägen, vars järnvägsräls skadat och hindrat
bildandet av patinering (ärg), kopparplåtens rostskydd!

De boende ansåg
till början att det var rost från vindflöjen och
rostiga stegar som var orsaken till missfärgning av taket

Även stuprör av
koppar uppvisar rostangrepp, från tågen!

Vid lagning av
fotrännan 1990 upptäckte plåtslagar´n att
kopparplåten var tunn som ett asplöv och delvis perforerad.

Tak mot gata,
uppvisar mindre "rost" jämfört med tak mot järnvägen!

På 1970-talet
var taket grönt, ärgat. Men i takt med ökade tågtrafik och
hastighet,
har taket ändrat färg till rostbrunt! Detta är vitsordat av de
boende i Stationshuset.
En förklaring till rosten på taket är
att järn lösgörs från järnvägsrälsen när tågen
bromsar in för
av- och påstigning. Detta järn dammar sedan upp på taket när
t.ex. godståg "dånar förbi"!
Järnet som lägger sig på taket hindrar sedan kopparn
att bilda ett korrosionsskydd, patinering (ärg) som med tiden blir
grön på tak.
Man säger att järnet äter upp kopparn!
Video:
Tåg som bromsar och lösgör järn
Tåg som dammar upp järnet på taket
Bilder från 2016
.JPG)
Bilderna visar
att taket inte har återhämtat sig på 14 år, tvärtom!
.JPG)
|